Jakie są najnowsze badania dotyczące wpływu technologii na zachowanie kierowcy?

Współczesne samochody zamieniają się w komputery na kółkach. Ekrany dotykowe, asystenci głosowi i zaawansowane systemy inforozrywki to już standard. Ale jak ta technologiczna rewolucja wpływa na nasze zachowanie podczas prowadzenia? Najnowsze badania przynoszą zaskakujące odpowiedzi na pytanie, czy technologia pomaga kierowcom, czy może stwarza nowe zagrożenia na drodze.

Rozproszenie uwagi – ciemna strona technologii

Naukowcy z AAA Foundation for Traffic Safety odkryli, że korzystanie z ekranów dotykowych w samochodzie wydłuża czas reakcji kierowcy średnio o 40%. To tak, jakby prowadzić z zawartością 0,8 promila alkoholu we krwi! Badania przeprowadzone na symulatorach jazdy wykazały, że wykonanie prostej czynności na ekranie dotykowym, jak zmiana stacji radiowej, zajmuje średnio 24 sekundy. Przy prędkości 100 km/h to dystans ponad 650 metrów przejechanych praktycznie „na ślepo”.

Asystenci kierowcy – technologia, która ratuje życie

Z drugiej strony, systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) znacząco poprawiają bezpieczeństwo. Według badań Insurance Institute for Highway Safety, samochody wyposażone w automatyczne hamowanie awaryjne notują o 40% mniej wypadków z najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu. Systemy monitorowania martwego pola zmniejszają ryzyko kolizji podczas zmiany pasa o 14%.

Efekt nadmiernego zaufania

Ciekawe zjawisko odkryli naukowcy z MIT. Im bardziej zaawansowane technologicznie jest auto, tym bardziej kierowcy są skłonni do ryzykownych zachowań. To tzw. „efekt Peltzmana” – gdy czujemy się bezpieczniej, paradoksalnie podejmujemy większe ryzyko. Badania wykazały, że właściciele samochodów z systemami półautonomicznymi częściej używają telefonów podczas jazdy, ufając, że technika „wyręczy” ich w razie niebezpieczeństwa.

Technologia i starsi kierowcy

Najnowsze analizy z University of Michigan pokazują, że kierowcy powyżej 65. roku życia szczególnie korzystają z systemów asystujących. Dla nich adaptacyjny tempomat czy asystent pasa ruchu to nie tylko wygoda, ale znaczące zmniejszenie obciążenia poznawczego. Badania wykazują spadek liczby wypadków w tej grupie wiekowej o 19% w pojazdach z zaawansowanymi systemami wspomagania.

Przyszłość: technologia, która obserwuje kierowcę

Najnowszym trendem są systemy monitorujące samego kierowcę. Kamery śledzące ruch gałek ocznych wykrywają senność lub dekoncentrację. Testy takich systemów pokazują, że potrafią przewidzieć moment utraty koncentracji średnio 4,6 sekundy przed zdarzeniem, co daje czas na skuteczne ostrzeżenie.

Jak korzystać z technologii mądrze?

Badacze są zgodni – technologia w samochodzie jest jak nóż: może pomóc, ale może też zaszkodzić. Kluczowe rekomendacje płynące z najnowszych badań to:

  • Programuj nawigację przed rozpoczęciem jazdy, nie w trakcie
  • Używaj sterowania głosowego zamiast ekranów dotykowych
  • Traktuj systemy asystujące jako pomoc, nie zastępstwo dla uwagi kierowcy
  • Wyłączaj powiadomienia w telefonie podczas jazdy

Technologia w samochodzie ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Czy będzie naszym sprzymierzeńcem w walce o bezpieczeństwo? Badania sugerują, że odpowiedź zależy głównie od nas samych i od tego, jak mądrze będziemy z niej korzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *