European New Car Assessment Programme jest to niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Jest ona niedochodowa, a środki na swoją działalność otrzymuje od innych niezależnych organizacji oraz od rządów niektórych europejskich państw. Organizacja dzięki swojej działalności znacznie przyczyniła się do bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Euro NCAP powstała w roku 1996, a jej głównym celem było kupowanie samochodów za własne pieniądze i ich testowanie w zakresie bezpieczeństwa biernego, z czego główna techniką były testy zderzeniowe – crash test. Siedziba organizacji znajduje się w Belgii, chociaż całe centrum badań znalazło miejsce na wyspach brytyjskich przez pierwsze trzy lata działalności. Pierwsze wyniki swojej działalności NCAP zaprezentowała w już rok później na konferencji prasowej. Tego samego dnia organizacja została skrytykowana przez producentów samochodów. Powodem było jak twierdzili zbyt duże wymagania aby móc osiągnąć maksymalną punktację, a więc cztery gwiazdki (5 gwiazdkowa skala została wprowadzona w roku 1999). Pięć miesięcy później pierwszy samochód na świecie otrzymał maksymalną punktację, a był to Volvo S40. Przez kolejne lata organizacja się rozwijała. Obecnie w jej skład wchodzą tak jak wspominaliśmy niektóre państwa europejskie, ale również organizacje motoryzacyjne takie jak FIA – Międzynarodowa Federacja Samochodowa, czy ADAC – niemiecki automobilklub, który zrzesza ponad 17 milionów członków. Z czasem przydatność organizacji zauważyli już samo producenci aut, wykorzystując testy zderzeniowe w swojej działalności marketingowej. Tuż obok luksusu, osiągach, ekonomii na równie postawili bezpieczeństwo. W roku 2001 pierwszy raz w historii przyznano 5 gwiazdek jednemu samochodowi – był to Ranault Laguna. Pierwszym małym samochodem, który osiągnął maksymalną punktację był również Renault, ale Clio. Do dnia dzisiejszego Renault jest liderem jeżeli chodzi o statystykę najbezpieczniejszych aut, które przeszły badania w Euro NCAP.
Testy zderzeniowe przeprowadzane przez tą organizację składają się z czterech elementów. Zderzenia czołowego, które polega na uderzeniu 40% przedniej części auta w nieruchomą, deformowalną przeszkodę przy prędkości 64 km/h. Zderzenie boczne – w bok samochodu na wysokości słupka A, od strony kierowcy, uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500mm. Zderzenie z pieszym, polegające na wystrzeliwaniu z prędkością 40 km/h manekinów w różne punkty z przodu pojazdu. Ostatnim elementem jest zderzenie ze słupem, polegające na uderzeniu bokiem pojazdu na wysokości słupka B w nieruchomy obiekt z prędkością 29 km/h. Euro NCAP, wyróżniła 5 kategorii samochodów: osobowe, minivany, terenowe, pick-up oraz roadster.
Z praktyki wyszło, iż samochody o większej masie zapewniają większe bezpieczeństwo przy zderzeniu czołowym z innym samochodem, jednak testy imitują kolizję samochodów o zbliżonej masie i strukturze.
Euro NCAP definitywnie przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, a producenci od pewnego czasu stawiają na bezpieczeństwo, ponieważ bezpieczeństwo równa się lepsza sprzedaż, czyli im większą ilość gwiazdek otrzyma auto w testach zderzeniowych tym będzie większe prawdopodobieństwo sprzedaży auta.