Za oknem coraz szybciej robi się szaro, a potem ciemno. Dni jesienne i zimowe są dość krótkie, więc kierowcy szczególnie potrzebują oświetlenia drogi, by bezpiecznie prowadzić samochód. Stając przed półką sklepową, na której ustawione są żarówki do lamp samochodowych, kupujący ma nie lada problem, by wybrać najlepszą dla siebie, taką, która doskonale oświetli mu drogę, ale nie oślepi innych uczestników ruchu drogowego. Zatem jaką żarówkę wybrać?
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Obecnie jest na rynku wielu producentów oświetlenia samochodowego, którzy prześcigają się w wymyślaniu i produkowaniu coraz lepszych, coraz bardziej funkcjonalnych żarówek do samochodów, by poruszanie się po zmroku lub nocą było coraz łatwiejsze i bezpieczniejsze.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż polskie prawo dość precyzyjnie określa parametry lamp oświetleniowych samochodów, zatem producenci muszą się do nich dostosować.
Kupując żarówki do samochodu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kolor bańki. Im bardziej niebieska, tym światło będzie słabsze, a moc potrzebna do jego otrzymania większa. Takie żarówki wyposażone są w żarniki, które generalnie świecą jaśniej niż tradycyjne, co wiąże się ze skróceniem ich żywotności względem tych tradycyjnych. Zatem najlepiej kupować te żarówki, które mają bezbarwną, przeźroczystą bańkę. U renomowanych producentów żarówek do aut można dostać żarówki z bańką o lekko żółtawym odcieniu. Tego typu żarówki doskonale udają światło ksenonowe, czyli lekko niebieskawe, mniej żółte od tradycyjnego światła samochodowego. Odradza się kupowanie żarówek w ciemnoniebieskiej bańce, gdyż emitowane przez nie światło jest 3-krotnie słabsze od wymaganej polskiej normy, zatem może stwarzać niebezpieczeństwo niezauważenia innego pojazdu czy pieszego na drodze.
Również żarówki podpisane jako xenon lub skrót H.I.D. są odradzane, bowiem nie mają wiele wspólnego z prawdziwymi lampami ksenonowymi. Żarówki tego typu mają zazwyczaj niewielką domieszkę ksenonu, a ich koszt jest dość wysoki. Prawdziwa lampa ksenonowa zasilana jest wyższym niż zwykła lampa zasilaniem i najczęściej nie pasują do zwykłego reflektora, zatem ich zakup może się po prostu nie opłacać. Żarówki H.I.D. oświetlają pole widzenia dość słabo, więc nie służą zachowaniu bezpieczeństwa podczas podróży.
Ważnym elementem dobrej żarówki jest filtr UV. Jego zastosowanie zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. Jak wykazały testy, nie zastosowanie filtra UV powoduje pogorszenie jakości świecenia żarówki nawet o 30%, co jest wywołane uszkodzeniem reflektora.
Istotną sprawą jest także ilość prądu, jaką pobiera żarówka. Oczywiście, im lepsza, tym ilość prądu potrzebna do jej ożywienia mniejsza. Wiąże się to z jakością instalacji elektrycznej w aucie. Im gorsza instalacja, im częściej dochodzi do skoków napięcia, tym większe ryzyko szybszego przepalenia się żarówki. Do tego duży wpływ na żywotność żarówki ma jej odporność na wstrząsy. Mają na względzie stan polskich dróg, dobra żarówka musi być niemalże pancerna.
Tak więc, stojąc przed półką z żarówkami samochodowymi należy mieć w pamięci wiele czynników wpływających na tego typu zakup. W przypadku, gdy sprawia to trudność, najlepiej poradzić się sprzedawcy lub mechanika w warsztacie samochodowym. Bezpieczna jazda zależy w dużej mierze od jakości oświetlenia drogi właśnie przez lampy samochodowe, więc tego czynnika nie warto pozostawiać przypadkowi.