Po krótkich dniach i długich nocach zimowej pory roku, zbliża się czas, kiedy dzień staje się coraz dłuższy, a noc krótsza. To także czas, gdy na drogach pojawia się coraz więcej motocyklistów i rowerzystów. Pomimo coraz większej liczby ścieżek rowerowych, zwłaszcza poza granicami miasta, rowerzyści śmiało korzystają z prawa do jeżdżenia po jezdni obok aut, ciężarówek czy autobusów.
Rowerzysta jako uczestnik ruchu drogowego powinien zadbać przede wszystkim o swoje bezpieczeństwo oraz o to, by nie stwarzać zagrożenia na drodze dla innych uczestników ruchu drogowego.
W tym celu niezbędne jest prawidłowe oświetlenie roweru. Za brak oświetlenia podczas jazdy grozi bowiem mandat w wysokości 100 zł, natomiast zakup kompletu lampek przednich i tylnich to wydatek rzędu kilkunastu/ kilkudziesięciu złotych. Plus oczywiście poprawa bezpieczeństwa. Jak oświetlić rower? Z przodu należy zamontować światło przednie barwy białej lub żółtej selektywnej migające lub stałe. Nieobowiązkowymi elementami są odblaski na przednim kole o barwie żółtej. Natomiast tył roweru powinien być oświetlony poprzez czerwone światło stałe lub migające. Do tego należy zaopatrzyć tył roweru w czerwony odblask o kształcie innym niż trójkąt. Każde ze świateł powinno być zamontowane na wysokości nie niżej niż 25 cm nad ziemią, ale nie wyżej niż 150 cm nad ziemią. Wszystkie światła i odblaski powinny być też dobrze widoczne z odległości co najmniej 150 metrów.
Obowiązek używania świateł przez rowerzystów nie występuje podczas dnia, gdy jest dobra pogoda. Należy jednak pamiętać, że już wjechanie do tunelu czy złe warunki atmosferyczne narzucają konieczność oświetlenia roweru, który porusza się po jezdni. Dlatego nie rekomenduje się demontażu świateł do jazdy dziennej. Każdy dodatkowy element ułatwiający dostrzeżenie roweru na jezdni, przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich jej uczestników. Dlatego możliwe jest także montowanie odblasków na przykład na pedałach, by jeszcze lepiej być widocznym.
Te same przepisy tyczą się przyczepki rowerowej. Ta powinna mieć zamontowane światła czerwone pozycyjne z tyłu oraz czerwony odblask, natomiast z przodu powinna mieć zainstalowane światło pozycyjne barwy białej o ile szerokość przyczepki przekracza szerokość ciągnącego ją roweru. Wysokość montażu świateł w przyczepce to nie niżej niż 35 cm i nie wyżej niż 90 cm.
Bardzo ważnym elementem rowerzysty jest kamizelka odblaskowa, o której warto pomyśleć, kiedy w planach jest dłuższa wyprawa rowerowa poza miasto. Każdy element poprawiający widoczność i nie przeszkadzający innym uczestnikom ruchu drogowego jest wart zastosowania. W końcu bezpieczeństwo podróżnych jest bardzo ważne, a wyprawa rowerowa nie powinna być kojarzona z przyjemnością i przygodą, a nie wyzwaniem survivalowym.