Współczesne samochody to jeżdżące maszyny, naszpikowane elektroniką ułatwiającą kierowcy bezpieczne prowadzenie. Do standardów wyposażenia aut należą między innymi takie systemy jak ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) czy system kontroli trakcji ASR. Czym jest i jak działa ów tajemniczy system ABS?
System ten zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i jest częścią układu hamulcowego. W konsekwencji zapobiega zjawiskom powstającym po zablokowaniu kół auta. Dzięki systemowi ABS podczas hamowania auto pozostaje pod kontrolą kierowcy. Koła samochodu hamującego, na mającej różną przyczepność nawierzchni, obracają się tak samo. Dzięki uzyskaniu zjawiska podobnego do hamowania impulsowego skraca się droga hamowania oraz jest znacznie lepsza sterowność pojazdem. Pozwala to w niektórych przypadkach ominąć przeszkodę na drodze nie przerywając hamowania.
W jaki sposób można sprawdzić czy posiadane auto jest wyposażone w system ABS? Można na prostej drodze rozpędzić auto i gwałtownie nacisnąć pedał hamulca. W aucie wyposażonym w system ABS odczuje się gwałtowne drgania hamowanego samochodu, a pedał hamulca będzie drgał pod stopą. Natomiast w aucie pozbawianym ABS-u usłyszy się równomierny pisk opon.
Należy nadmienić, że nowoczesne auta są wyposażone w systemy wspomagające ABS. Do takich systemów zaliczamy BAS (zwanym także MBA) – czyli system wspomagania nagłego hamowania. Działanie tego systemu można wyjaśnić następująco: jeżdżąc kierowca wciska pedał hamulca z określoną siłą, potrzebną do wykonania jakiegoś manewru. System analizuje to używanie hamulca. W przypadku gwałtownego i mocnego wciśnięcia pedału dodatkowo zwiększa siłę nacisku płynu hamulcowego na tłoki w szczękach hamulcowych. Innym systemem wspomagającym ABS jest system EBD czyli system automatycznej optymalizacji siły hamowania poszczególnych kół. Systemy wspomagające ABS doskonale sprawdzają się zimą, gdy drogi są pokryte śniegiem lub lodem, a warunki do podróżowania są często dalekie od idealnych.
System ASR jest rozwinięciem systemu ABS. Zadaniem systemu ASR jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół samochodu podczas przyśpieszania bądź ruszania. Auta pozbawione tego systemu w sytuacji nagłego ruszania buksują kołami. System ASR oraz ABS zaliczane są do Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems).
Jeszcze innym systemem wspomagającym kierowcę w bezpiecznym dotarciu do celu, jest system ESP. Zadaniem tego systemu jest stabilizacja toru jazdy auta. ESP pilnuje, by samochód, który znajduje się na zakręcie, nie wpadł w poślizg. Polega to na inteligentnym przyhamowaniu jednego lub kilku kół tak, aby pojazd nie zjechał z toru jazdy.
To tylko kilka systemów ułatwiających bezpieczne prowadzenie samochodu. Istnieją jeszcze inne, takie jak choćby wspomaganie układu kierowania, system automatycznego włączenia wycieraczek czy świateł. Jednak należy pamiętać, że nic nie zastąpi rozsądku i myślenia za kierownicą jadącego pojazdu.