Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego czyli w skrócie POBR to organizacja, która została powołana do życia w celu zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. Ma ona dostarczać dane o zagrożeniach, które występują na polskich drogach oraz rozpowszechniać wiedzę na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Polskie Obserwatorium BRD powstało jako element, który ma wspierać w sposób kompleksowy spójne zarządzanie bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Ma również przedstawiać obiektywną wiedzę o zagrożeniach na Polskich drogach dzięki gromadzeniu oraz udostępnianiu do analizy wszelkich danych pochodzących z baz centralnych, regionalnych oraz lokalnych. Od czego jednak to wszystko się zaczęło? Otóż w roku 1991 utworzono w Instytucie Transportu Samochodowego bazy danych o wypadkach drogowych, by sześć lat później ITS mogło stać się członkiem IRTAD (Internetional Traffic Safety Data and Analysis Group). W 2003 roku wspomniany instytut stał się przedstawicielem Polski w CARE. Dwa lata później powstały prace nad zadaniem operacyjnym, którego celem było utworzenie Polskiego Obserwatorium BRD. W latach 2010 – 2014 realizowano między innymi system zbierania, transferu i analiz danych oraz system informatyczny mający te dane obsłużyć. 21 maja 2014 powołano do życia Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Bazy danych w tym POBR możemy podzielić na trzy grupy: dane dostępne, częściowo dostępne oraz niedostępne. Do pierwszej grupy zaliczymy dane o ludności z GUS, dane o ruchu, natężeniu, organizacji, itd. pochodzące z GDDKiA oraz mapę interaktywną. Dane częściowo dostępne dane pochodzące z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz dane o pojazdach i kierowcach. Dane niedostępne to dane ze skali MAIS, a więc skali ciężkości obrażeń (dostarczanej przez szpitale). Jakimi narzędziami dysponuje POBR? Pierwszym i najważniejszym jest hurtowania danych, a więc informacje o wypadkach i kolizjach, dane statystyczne o liczbie mieszkańców, pojazdów, długości dróg, itd. Znajdują się tam również dane o natężeniu ruchy na drogach krajowych i wojewódzkich oraz dane o kierowcach. Kolejnym narzędziem jest mapa interaktywna, która ukazuje rozmieszczenie wypadków na wybranym obszarze. W celu uzyskania pełnego dostępu należy zarejestrować się w portalu. W zależności od potrzeb możemy zebrać dane zdanego województwa, miasta, drogi krajowej, powiatowej czy danego obszaru. Jest to niezwykle pomocne narzędzie, które jest dostępne dla każdego. Znajdują się w nim informacje począwszy od roku 2006. Główną zaletą omawianych baz danych jest to, że żadna inna polska baza danych nie daje takich możliwości analitycznych. Dzięki niej można przedstawiać wyniki analiz w różnych formach oraz eksportować te dane w najpopularniejszych formatach plików. Na koniec należy wspomnieć, że dostęp do bazy jest bezpłatny, co jest niebywała zaletą. Reasumując jeżeli potrzebne są nam dane dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach to te dostarczone przez Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego będą najdokładniejsze.