Niezmiernie cieszy fakt, że coraz więcej uwagi poświęca się oponom jako jednemu z podstawowych elementów bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Odpowiedni ich dobór jest wręcz kluczowy do bezpiecznej jazdy, ale sama opona to nie wszystko. Auto bowiem powinno jechać zarówno do przodu jak i do tyłu po linii prostej, a zapewne niejeden kierowca spotkał się z sytuacją, gdy coś „ściąga” auto w bok, na prawo lub lewo.
Zjawisko to występuje, gdy niektóre elementy układu kierowania lub układu zawieszenia są nadmiernie zużyte. Możliwe są również i inne przyczyny takie jak: różne ciśnienie w oponach lub zły stan nawierzchni jezdni (koleiny) czy niewłaściwa geometria ustawienia kół. Aby przekonać się – czy auto porusza się prosto, wystarczy w czasie jazdy po równej i prostej nawierzchni puścić kierownicę i obserwować jazdę auta. Należy to uczynić jedynie w bezpiecznych warunkach, tak, by nie stworzyć zagrożenia na drodze.
Gdy samochód „ściąga” w bok, w pierwszej kolejności należy sprawdzić stan ogumienia i ciśnienie w poszczególnych kołach. Gdy stwierdzi się, że ciśnienie jest jednakowe we wszystkich kołach, należy sprawdzić poszczególne części układu zawieszenia.
Jednak większość z użytkowników aut nie jest w stanie ocenić stanu zawieszenia samochodu. Dlatego też dobrze jest oddać auto do specjalisty. Sprawdzi on stan wahaczy, gumowych tulei czy sworzni. Również w układzie kierowania zostaną sprawdzone końcówki drążków. Po wymianie uszkodzonych lub zużytych części można sprawdzić geometrię ustawienia kół. Pojęcie „geometria ustawienia kół” zawiera w sobie trzy podstawowe parametry:
1. kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy w stosunku do osi pionowej koła – takie ustawienie kół przednich powoduje powracanie ich do pozycji jazdy na wprost po wykonaniu skrętu, bez potrzeby kręcenia kierownicą.
2. kąt pochylenia koła – ustawienie odpowiedniego kąta niweluje siły pionowe powstające w wyniku działania ciężaru auta na osie kół zarówno podczas postoju jak i w ruchu.
3. kąt rozbieżności lub zbieżności kół – umożliwia zniwelowanie różnic toczenia się kół jednej osi podczas pokonywania zakrętów.
Jazda po polskich drogach nie należy do łatwych. Prawdą jest, że dzięki pieniądzom unijnym remontuje się co raz więcej dróg. Jednak w dalszym ciągu tych kiepskich nawierzchni jest jeszcze zbyt dużo. Dlatego też sprawdzanie stanu zawieszenia auta powinno się wykonywać raz w roku przy autach w miarę nowych i dwa razy w roku w autach starszych. Zależeć to powinno również od intensywności eksploatowania pojazdu. Na pewno niepokoić kierowcę powinny wszelkie stuki zawieszenia dochodzące w czasie jazdy jak i luzy na kierownicy. Należy pamiętać, że sprawne auto, to większe bezpieczeństwo osób nim jadących jak i innych użytkowników ruchu drogowego.