Podczas mroźnych, śnieżnych i srogich zim zwykłe opony zimowe nie zawsze są wystarczające. Jeżeli wybieramy się zagranicę zimą lub w dalsze zakątki naszego kraju, warto ze sobą wozić w bagażniku łańcuchy śniegowe na koła. Co to są łańcuchy śniegowe, jakie mamy rodzaje, jak dobrać odpowiednie łańcuchy do naszego auta? Poniżej przedstawiamy informacje na ten temat.
Łańcuchy na oponach znacznie zwiększają przyczepność kół na zlodowaciałej i pokrytej śniegiem powierzchni, co za tym idzie w dużym stopniu poprawiając mobilność pojazdu w trakcie zimy. Łańcuchy wpływają na bezpieczeństwo jazdy samochodem i dlatego zawsze warto je mieć w pogotowiu, a nadto należy pamiętać, iż najtańsze łańcuchy, które możemy kupić np. w hipermarketach pozostawiają wiele do życzenia, dlatego warto wydać na nie nieco więcej pieniędzy.
Główny podział łańcuchów sprowadza się do sposobu ich montaży. Podstawowe łańcuchy to łańcuchy zwykłe, których montaż jest dość kłopotliwy, a po ich założeniu po przejechaniu kilkunastu metrów, najczęściej należy je jeszcze raz dociągnąć. Kolejne rodzaj to łańcuchy samonapinające się, które zakłada się w ten sam sposób co łańcuchy zwykłe, z tą różnicą, że po przejechaniu kilkunastu metrów nie trzeba ich dociągać.
Mamy także łańcuchy z łatwym montażem, nakładane na koło. Sposób ich montażu jest dosyć prosty, należy je naciągnąć na koło i przejechać kilkanaście centymetrów autem by koło obróciło się o 180 stopni i dociągnąć pozostałą część. Można jeszcze dostać w sklepach specjalne nakładki materiałowe, które zastępują łańcuchy. Ich montaż jest prosty, a w czasie jazdy same układają się w sposób prawidłowy na powierzchni opony. Pamiętać jednak należy, iż w krajach w których łańcuchy są prawnie wymagane, nakładki takie nie są wystarczające.
Pierwszą rzeczą jaką należy sprawdzić przy wyborze łańcuchów jest zajrzenie do instrukcji obsługi naszego auta. W niektórych autach nie można montować dowolnych łańcuchów, ponieważ można uszkodzić system ABS czy nadkola. Pamiętajmy, iż przy wyborze łańcuchów należy sprawdzić wielkość naszej opony – wartość tą możemy w łatwy sposób odczytać z jej powierzchni. Łańcuchy zakładamy na oba koła napędowe, najczęściej na przód, są jednak auta, które mając napęd na tylne koła, więc na to również należy zwrócić uwagę. Przy samochodach z napędem na 4 koła, łańcuchy może i nie są potrzebne, ale najczęściej jest to mylne skojarzenie, bezpieczeństwo jest najważniejsze i zawsze warto o tym pamiętać. Poza tym są kraje w których na pewnych odcinkach drogi lub w ogóle należy mieć łańcuchy założone i to bez różnicy jaki mamy napęd w samochodzie.
Bardzo ważną informację jest również homologacja i certyfikat jakie powinny posiadać wszystkie sprzedawane na terenie Unii Europejskiej łańcuchy. Pamiętajmy łańcuchy są bardzo przydatne podczas zimy, w niektórych krajach UE są one wymagane przez cały rok, np. w Norwegii. Zwiększają one bezpieczeństwo i bardzo często są dzięki nim możemy wyjść z opresyjnych sytuacji i zaoszczędzić sobie kilku godzinnego postoju gdzieś pośrodku niczego.