Lato się skończyło i zaczęły się coraz krótsze i chłodniejsze dni. Jest to niewątpliwie sygnał do tego, by myśleć o zmianie opon z letnich na zimowe lub o ewentualnym kupnie nowego kompletu. A na rynku dostępnych jest bardzo dużo rodzajów, modeli opon zimowych oraz całorocznych. Mierząc się z zakupem nowego kompletu warto poznać znaczenie oznaczenia opony, by wybrać najbardziej odpowiednią dla swojego auta. Oto wyjaśnienia dla poszczególnych oznaczeń.
Najpowszechniejszym oznaczeniem opon jest ich rozmiar. Ten jest określany za pomocą trzech parametrów, a każdy z tychże parametrów odnosi się do innego wymiaru opony. Kod stosowany do określenia rozmiaru ma postać dwóch przełamanych liczb oraz wartości, przed którą stoi zazwyczaj litera R (np. 225/45 R16). Pierwsza z cyfr (tu 225) oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga, czyli ta po przełamaniu, oznacza jej wysokość (profil, tu 45) i oznacza procent stosunku tegoż wymiaru do szerokości ogumienia (tu: wysokość opony to 45 % jej szerokości). Litera R to oznaczenie opony radialnej, która jest standardem w ogumieniu samochodów osobowych. Za literą stoi określenie średnicy felgi, na którą pasuje ta opona. Wartość ta wyrażona jest w calach.
Kolejną ważną informacją, którą zawiera opona, jest indeks prędkości. Indeks ten jest niezwykle ważnym dla kierowcy elementem oznaczenia opony, ponieważ dotyczy bezpieczeństwa. Indeks bowiem mówi o gwarancji bezpieczeństwa do określonej wartości prędkości. Co to oznacza? Kierowca mając auto, którego producent zaleca na przykład opony o indeksie R wie, że auto może bezpiecznie osiągać prędkość do 170 km/h i opona to wytrzyma. W przypadku wybrania opony o niższym indeksie może dojść do sytuacji, że przy prędkości 170 km/h i oponie o indeksie P, ogumienie może nadmiernie się zużywać, a nawet może wystrzelić. Co ciekawe w przypadku sytuacji uszkodzenia auta w wyniku złego ogumienia, ubezpieczyciel może odmówić uznania roszczeń. Indeks prędkości wyrażany jest literami, gdzie A jest najniższą wartością, a Y najwyższą, odpowiadającą 300 km/h. Naturalnie, im wyższy indeks, tym wyższa cena opony, jednak należy wziąć pod uwagę, że na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać.
Innym, ważnym parametrem opisanym na oponie jest jej nośność. Informacja ta będzie umiejscowiona przy indeksie prędkości. Wartość nośności oznacza najwyższą dopuszczalną wartość obciążenia jednej opony przy prędkości maksymalnej określonej indeksem prędkości. Ważne jest, aby sprawdzić na stronach internetowych znaczenie danego symbolu liczbowego, gdyż każdy producent opon takowe tabele udostępnia. Termin ważności także jest ważną informacją, gdyż guma, z której zbudowana jest opona, najzwyczajniej starzeje się. Taka data znajduje się w 12-cyfrowym kodzie DOT, którego cztery ostatnie cyfry to właśnie data produkcji (odpowiednio tydzień i rok). Zgodnie z prawem zabroniona jest sprzedaż opon starszych niż 3 lata, a eksperci odradzają na oponach starszych niż 10-letnie. I oczywiście oznaczenie tego czy jest to opona letnia czy zimowa, powinno być znane każdemu kierowcy. Opony zimowe oznaczone są gwiazdką płatka śniegu wpisaną w trzy wierzchołki gór.