ABS

ABS czyli Anti-Lock Braking System to specjalny układ, który stosuje się w samochodach w celu zapobiegania blokowania kół w trakcie hamowania. Systemy takie jak ABS są zaliczane do grupy systemów Advanced Vehicle Control System, a ich bezpośrednim rozwinięciem jest ASR, czyli system kontroli trakcji.
Na czym polega działanie ABS? Otóż podczas hamowania, samochód może stracić sterowność, w taki sposób, iż koła z co najmniej jednej osi przestają się obracać. Wtedy również różnice sił podczas hamowania mogą wprawić auto w ruch obrotowy wokół osi pionowej. By zapobiec takiemu zjawisku, wprowadzono system umożliwiający odblokowanie kół podczas hamowania. W praktyce można powiedzieć, iż system ten imituje hamowanie impulsowe, tyle że z dużo większą precyzją niż zrobił by to kierujący. Podając konkretniejsze dane, można powiedzieć iż ABS pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu na poziomie 10-30%, co w dalszej kolejności przyczynia się do lepszej przyczepności oraz skróceniu drogi hamowania.
Jakie korzyści otrzymujemy gdy jeździmy samochodem wyposażonym w system ABS? Dzięki systemowi kierowca podczas hamowania awaryjnego może bez większych obaw wpadnięcia w poślizg, silnie nacisnąć padł hamulca. W dalszej kolejności ABS ograniczy w taki sposób siłę hamowania, by nie doszło do zablokowania kół oraz niekontrolowanego poślizgu. Obecnie stosuje się zwykle czterokanałowe systemy ABS, które umożliwiają niezależną kontrolę poślizgu na każdym z kół. Takie zastosowanie systemu znacznie zwiększa bezpieczeństwo w trakcie hamowania, podczas którego każde z kół porusza się po powierzchniach z różnymi współczynnikami przyczepności. Duży plusem, wręcz ABSnieocenionym jest zastosowanie tych systemów w samochodach ciężarowych z naczepą. ABS pomaga również podczas hamowania na zakręcie – auto bez tego systemu może w bardzo łatwy sposób stracić sterowność.
Jak wygląda budowa takiego systemu? Standardowo skład się z czujnika prędkości obrotowej kół, elektrozaworów, które regulują ciśnienie w obwodzie każdego koła oraz centrali sterującej. ABS mierzy prędkość obrotową kół i zaczyna działać w momencie gdy kierowca posłuży się HAMULCEhamulcem. W trakcie hamowania, gdy jedno lub więcej kół zaczyna się „ślizgać”, system ABS elektrozaworami moduluje ciśnienie w obwodzie koła. Wykrycie poślizgu natomiast może przebiegać w dwojaki sposób. Albo koło gwałtownie przestaje się kręcić (wpada w poślizg), albo zaczyna kręcić się wolniej niż pozostałe koła. Podsumowując, system ABS jest niezbędnym układem w każdym aucie, zwiększając bezpieczeństwo nie tylko kierowcy auta, ale również innych użytkowników ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *