Czy zapłacimy mandat za letnie opony i czy warto zmieniać opony na zimowe?

 

Rząd ma już gotowy projekt ustawy nakazujący kierowcom zmianę opon letnich na zimowe już od 1 listopada. Prawdopodobne jest to, iż ustawa zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku.

Każdy rozsądny kierowca dla swojego bezpieczeństwa zmienia opony na zimowe jak tylko średnia temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Do tej pory nie miało znaczenia to, czy ten moment nastąpi w październiku, listopadzie czy w grudniu. Po wejściu w życie ustawy będziemy mieli obowiązek ich zmiany i ich posiadania w okresie od 1 listopada do 31 marca. Jeżeli tego nie zrobimy będziemy musieli zapłacić mandat karny w wysokości 500 złotych.

Jak się okazuje, pomysł zdaje się być dość dyskusyjny. Czy ustawodawca jest w stanie przewidzieć nadejście zimy? Czy zmiana opon naprawdę jest konieczna w naszym klimacie?

Jest wiele argumentów przemawiających za zmianą opon nawet jak nie nadszedł jeszcze opad śniegu, ale wielu specjalistów uważa, iż jazda na zimowych oponach w ciepłe dni jest równie niebezpieczna jak jazda w zimę na letnich. Dodatkowo, co z aspektem ekonomicznym? Opona zimowa bardziej się zużywa jeżeli nie jest eksploatowana w odpowiednich warunkach.

opona-zimowa

Otóż zmiana jest konieczna nawet jeśli zima w pełni nie nadeszła. Wielkim zagrożeniem na drodze są liście, często mokre i śliskie, stanowią niebezpieczeństwo najczęściej bagatelizowane przez kierowców. Tu również pomocne będą opony zimowe, gdyż mając do czynienia z taką nawierzchnią łatwo wpaść w poślizg zwłaszcza podczas deszczu. Droga hamowania porównywalna jest wtedy do hamowania na lodzie. Skuteczność opon zimowych np. na oblodzonej drodze potwierdzają liczne badania. Droga hamowania skraca się o ponad 25% niż przy zastosowaniu w samochodzie opon letnich.

Materiał z jakiego wykonane są opony letnie powoduje, że opona jest mniej odporna na nagrzewanie się. Zimą niestety się kompletnie nie sprawdzi. Jej struktura w niskich temperaturach twardnieje i samochód zachowuje się jak na łyżwach.

Elastyczność opony zimą jest niezbędna. Bieżnik zimą musi przylegać do podłoża jak największą powierzchnią. Stosowane są różne rodzaje jego wzoru, aby zagwarantować wysoką przyczepność nawet podczas jazdy po lodzie czy błocie pośniegowym. Opona zimowa, wykonana jest ze specjalnej mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki, dzięki czemu zachowuje swe właściwości od 20 stopni do minus 25.

Niewielu kierowców zdaje sobie również sprawę z tego, iż w momencie wystąpienia kolizji lub wypadku drogowego zimą, ubezpieczenie może nie zostać wypłacone, właśnie przez brak zimowych opon. Ubezpieczyciel może uznać nas za współwinnych zdarzenia.

wypadek-zima

Abstrahując od nowych regulacji prawnych powinniśmy w porę zmienić opony. Nie dla uniknięcia mandatu tylko dla własnego bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *