Polska od lat znajduje się w czołówce niechlubnych rankingów dotyczących braku lub też niedostatku bezpieczeństwa na drogach. Niestety, liczba ofiar śmiertelnych oraz samych wypadków jest znacznie wyższa niż w innych krajach Europy Zachodniej czy w krajach Ameryki Północnej. Dlatego bardzo ważne jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Cieszą także podpisywane konwencje czy deklaracje mające narzucić czy też wymusić na politykach rządzących zdecydowane działania służące tym celom.
Pod koniec 2015 roku, w Brazylii, przedstawiciele 130 państw świata podpisali Deklarację zawierającą spis działań, które mają przynieść poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kraje członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęły zapisy mówiące o redukcji liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o połowę do roku 2020. Brazylijskie spotkanie zakończone podpisaniem Deklaracji odbyło się w ramach Drugiej Światowej Konferencji Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zgodnie z ustaleniami kraje członkowskie ONZ, w tym także Polska, zobowiązały się do priorytetowego traktowania kwestii związanej z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego, czyli rowerzystami, motocyklistami oraz pieszymi. Deklaracja nakłada na kraje obowiązek aktywnej ochrony i proponowania praw tychże uczestników ruchu drogowego. W ślad za tymi zapisami wskazano, iż ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego jest promowanie i ogólne udostępnianie transportu publicznego.
Sygnotariusze Deklaracji wzięli na siebie odpowiedzialność także za wszelkie akcje społeczne, promujące między innymi podnoszenie świadomości z zakresu czynników, jakie wpływają na bezpieczeństwo poruszania się po drogach.
Szczególnie pochylono się nad kwestiami bezpieczeństwa motocyklistów. Biorąc pod uwagę bardzo wysoką i niestety wciąż rosnącą liczbę osób zabitych i rannych, jadących motocyklem, w wypadkach komunikacyjnych, zadeklarowano, iż należy poczynić wszelkie starania na rzecz poprawy ich bezpieczeństwa na jezdni. W tym zagadnieniu ujęto między innymi opracowanie i implementację przepisów prawnych regulujących kwestę szkoleń motocyklistów, wydawania prawa jazdy na motor, rejestracji tych pojazdów czy używania kasków i innych środków ochrony osobistej osób, które chcą lub już poruszają się na tych dwuśladach. Kwestie te zostały przywołane ze względu na bardzo duży odsetek liczby zabitych lub rannych w wypadkach drogowych z udziałem właśnie motocyklistów, ale i pieszych i rowerzystów. Zdaniem WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) blisko połowa z 1,25 miliona ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na świecie to właśnie kierujący dwuśladem lub piesi.
Deklaracja przewiduje także egzekwowanie przepisów prawa, zaostrzenie ich i dostosowanie do zmieniającej się rzeczywistości. Można mieć jedynie nadzieję, że te deklaracje zostaną przełożone w czyny, a liczba ofiar śmiertelnych do 2020 roku rzeczywiście ulegnie zmniejszeniu o co najmniej połowę.